سانحه برای هواپیما در اثر شکست و خستگی شمع دست ساز و کارت دست ساز N&B
 

سانحه برای هواپیما در اثر شکست و خستگی

ترک خوردن لبه ( رینگ ) چرخ یک هواپیما از جنس آلیاژ آلومینیم T6-2014


CRACKING OF AN AIRCRAFT WHEEL RIM MADE FROM AL-ALLOY 2014-T6

G.Kosec , G.Kovačič , J.Hodolič , B.Kosec

از کار افتادگی‌های اجزاء و قطعات هواپیما ، اغلب با استفاده از روش‌های غیرمخرب قابل شناسایی است . نتایج بدست آمده می‌تواند با آزمون‌های متالوگرافی تکمیل شود که اطلاعات اضافی را درباره وضعیت ماده و طبیعت و علت از کار افتادگی‌ها را عرضه می‌کند .

در طی فرود و بلند شدن هواپیما از زمین ، رینگ‌های چرخ هواپیما در معرض تنش‌های مکانیکی شدید و اثرات اتمسفری قرار می‌گیرند . ترک در رینگ بررسی شده ، یک ترک خستگی عادی بود و ترک ، شاخه‌ای شده بود . اندازه آن کوچک‌تر از اندازه بحرانی بود که بتواند در بار کافی منجر به انحدام فوری شود . حفرات بسیاری روی سطح رینگ پیدا شد و ترک از روی آن‌ها رشد کرده بود . بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که حفرات به عنوان متمرکز کننده‌های تنش روی سطح رینگ عمل کرده‌اند تا اینکه در نهایت یکی از آن‌ها ترک خستگی را آغاز کرده است .

 

سانحه برای هواپیمای SE-GEE در فرودگاه گریت‌یوم استان اوپسالا سوئد در 3 ژون 2009

Accident to aircraft SE-GEE at Gryttjom airfield Uppsala county Sweden on 3 June 2009

 

حادثه در اثر ایجاد ترک خستگی در ارابه فرود سمت راست رخ داد . یک فاکتور کمک‌کننده سیستم نگهداری ناکافی برای این نوع از هواپیما نسبت به بررسی برای ترک‌ها بود . استحکام پایه ارابه فرود سمت راست در نتیجه ترک‌های خستگی متعدد که رشد کرده و به هم پیوسته بودند به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود . ترک در یک اتصال جوش داده شده خارجی شروع شد و بدون اینکه تشخیص داده شود در طول یک دوره زمانی گسترش یافت . این نوع هواپیما در معرض شکست ارابه فرود قرار گرفت پیش از آنکه در نتیجه ترک‌های خستگی در ناحیه واقعی شکسته شود . سیستم نگهداری حاضر ، بازرسی NDT ارابه فرود را در هر 12000 ساعت پرواز یا 5 سال ، هر کدام که موعدش زودتر برسد ، تجویز کرده بود .

 

 

دانلود PDF از RodFile

 

دانلود PDF از UploadBaz

 

دانلود PDF از Davvas.com

 

دانلود PDF از PDFHost.Net

 

Facebook


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : نوید
  • تاریخ: دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:,

  • nandb&